بازاریابی محتوایی با اطلاعات سروکار دارد.

این نوع از بازاریابیِ کسب‌ و‌کاریابرندمی‌کوشد با به‌اشتراک‌گذاری محتوای آموزشی، سرگرم‌کننده یاآگاهی‌بخش، به خوانندگان کمک کوچکی کندنتیجه این کارمی‌تواند در قالب تغییررفتار مخاطبان و یا آن‌گونه که بازاریابان مایلند، به شکل تصمیم‌گیری برای خرید خود را نشان دهد. در حقیقت در این نوع بازاریابی، مردم را به خرید مجبور نمی‌کنیم؛ بلکه به آنهاکمک می‌کنیم تا بهترین تصمیم را بگیرند و شاید بهترین تصمیم آنها در اینمیان، خریداری از ما باشد.

به تعریفی که «مؤسسه‌ی بازاریابی محتوایی» (Content Marketing Institute) ارائه داده است ، توجه کنید:

«هدف بازاریابی محتوایی، جذب و نگهداری مشتریان به‌وسیله‌ی تولید و سازماندهی محتوای ارزشمند و مناسب به نیتِ تغییریا تقویت رفتار مشتری است . این نوع بازاریابی، فرایندی مستمراست که در راهبرد کلی بازاریابی شما به بهترین نحو جای می‌گیرد و بر مالکیت رسانه متمرکز است نه بهترین آن.»

وبلاگ‌نویسی، بنیان بازاریابی محتوایی


همه
 ما وبلاگ‌ها را از سال‌های سال قبل با ورود سیستم‌های بلاگینگ ایرانی به یاد داریم. وبلاگ‌های شخصی افراد خیلی پیش‌تر از بازاریابی محتوایی وجود داشتند. امروزه اما این وبلاگ‌نویسی از حد دل‌نوشته‌ها و خاطرات یک شخص فراتر رفته است و اکثریت کسب‌وکارها به آن روی آورده‌اند.
هنگامی که محتوایی آموزنده و مفید را از طریق وبلاگ کسب‌و‌کارخود به اشتراک می‌گذاریم، خواه‌ناخواه در چشم مشتریان در قالب یک کارشناس جلوه خواهیم کرد و این امر نه تنها بازدیدکنندگان را به وبلاگ شما باز خواهد گرداند، بلکه می‌تواند این خوانندگان مشتاق را به خریدارانی بالقوه نیز تبدیل کند.
وقتی محتوا را به رایگان به اشتراک می‌گذارید، به کسب‌و‌کارخوداجازه می‌دهید تا در ذهن خوانندگانِ وبلاگ اعتمادسازی کند. هرچه باشد شما نکات و اطلاعات کسب‌و‌کاری را که در آن فعالیتمی‌کنید، به رایگان در اختیار مخاطبان می‌گذارید. پس چرا به شما اعتماد نکنند؟

فلسفه بازاریابی محتوا چیست؟

پس از اینکه پاسخ پرسش « بازاریابی محتوایی چیست ؟» را دریافتید، باید بپرسید چرا باید از این نوع بازاریابی بهره گرفت ؟

بازدهی سرمایه برای بازاریابی محتوا می‌تواند بسیار شگفت‌انگیز باشد. این بازگشت سرمایه شما راقادر می‌سازد تا محتوایی تکمیلی برای بازاریابی در شبکه‌ها‌ی اجتماعی فراهم کنید و با تولید محتوای مطلوب روی وبسایت، به رتبه‌ی خوبی در موتورهای جست‌وجو دست یابید و سئوی خود را تقویت کنید.

مزایای بازاریابی محتوایی برای سئو چیست؟

شما برای بهبود سئو، کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید، اما برای افزایش قدرت سئوی وبسایت شما، هیچ‌چیز بهتر از بازاریابی محتوایی نیست و کاملا هم درست است. محتوا، به بیانساده، یعنی اطلاعات.


هدف
 گوگل این است که متناسب‌ترین و با کیفیت‌ترین اطلاعات را با جست‌وجوهای کاربران تطبیق دهد. امااگر محتوایی با چنین ویژگی‌هایی تولید و توزیع نکنید، شانسی برای رتبه‌یابی نخواهید داشت و از چشم کاربراندور خواهید ماند.

«سئونیازمند محتواست. بازاریابی محتوایی هم یعنی محتوا. سئوبدون محتوا معنی ندارد. شما نیازمند واژگان، نوشتارها، مطالب و کلیدواژه‌ها هستیدمی‌دانم که خیلی کلیشه‌ای شده است، امابایدبگویم: محتوا، سلطاناست (Content Is King).»

شما در موتورهای جست‌وجو، به خاطر واژگان مشخصی که در محتوای نوشتاری خود دارید، رتبه کسب می‌کنید. محتوای بیشتر به معنی کلمات کلیدی بیشتر است ؛ بدین‌ترتیب، فرصت بیشتری برای رتبه‌یابی در گوکل پیدا می‌کنید. از این روست که برای بازاریابی محتوایی موفق، پژوهشِ کلیدواژه‌ها از اهمیت اساسی برخوردار است.

دیگر عامل مهم در بهبود سئو، دریافت لینک است هنگامی که وبسایت‌های دیگر به سایت شما لینک می‌دهند، گوگل شما رابه عنوان منبعی معتبر به شمار آورده و در نتیجه آن را در رتبه‌بندی لحاظ می‌کندبهترین راه دریافت بک‌لینک که در مطلب تولید محتوای عالی که مردم را سرگرم کرده و به آنهاآموزشمی‌دهد و در نتیجه، آنها هم این مطالب را به اشتراک گذاشته و به آن لینکمی‌دهند.

دیگر اینکه، گوگل وبسایت‌ها و منابعی را ترجیح می‌دهد که پیوسته به‌روزرسانی می‌‌شوند. ازاین رو، وقتی به شکلی مرتب محتوا منتشر کنید، وبسایت شما رتبه‌ بالاتری کسب خواهد کرد. از سوی دیگر، اگر از تولید محتوا دست بکشید، گوگل چنین می‌پندارد که وبسایت شما تعطیل و غیرفعال است و از این رو، رتبه‌ی شما را کاهش می‌دهد تا از دسترسی مردم به محتوای دستِ چندم جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *